« tillbaka till Vetenskap
 

tid 15 juni 2019. kl. 12:02 #1

LCHF

Low Carb High Fat diet. Sen snart två månader kör jag denna diet. Lite kolhydrater och väldigt mycket fett. Är man strikt keto ska fettintaget ligga på 85%, protein 10% och kolhydrater 5%. Kroppen behöver ingen tillförsel av kolhydrater. Lite kan kroppen tillverka själv som behövs av en mindre del av hjärnan och vissa organ. Men till största delen fungerar den utmärkt att köra på ketoner. Det är något som bildas för att använda fett som bränsle. Fett är livsnödvändigt men du klarar dig utmärkt på 0% kolhydrater om det vore möjligt. I praktiken inte eftersom de följer med som en biprodukt i nästan alla livsmedel. Att undvika kolhydrater helt skulle ge näringsbrist. På keto är man tvungen att käka broccoli och annat för att få i sig vitaminer och mineraler. Kål är bra liksom nötter. Förutom cashews som innehåller hög halt av socker. En avokado här och där. Man blir hejare på att laga omelett. Jag brukar blanda min med spenat.

De flesta väljer LCHF för att gå ner i vikt. Det gör man men ett skäl är också hälsa och välbefinnande i allmänhet. Hjärnan blir glad av ketoner. Inte i början innan man vant sig men sen fylls den av optimism. Tankarna blir klarare. Att inte känna sig slav under sin hunger är också skönt. Insulinet håller sig på låg nivå. Här har vi lärt oss att det är nyttigt med ris och pasta. Man ska vräka i sig kolhydrater. Kanske dags att omvärdera den saken.
(redigerat 2019-06-15 12:19)

tid 23 juni 2019. kl. 11:42 #2

Hej själv

Vanligt att tro att fett gör en fet men det är faktiskt kombinationen av socker och fett. Varför ska man bry sig om dieter? Trivs man som det är finns ingen anledning. Men tror de flesta skulle må bra av att äta mindre socker. Keto är en extrem form av lågkolhydratdiet. Blivit väldigt populär. Bra säger somliga. Farligt säger andra.
Va

tid 19 juni 2019. kl. 20:03 #3

Öhh

Hej